Kyjev

Autor: i-magazin.cz <info(at)i-magazin.cz>, Téma: Metro v zahraničí, Vydáno dne: 14. 05. 2006

Kyjev, hlavní město Ukrajiny, leží na řece Dněpr a má okolo 2,6 milionu obyvatel

V roce 1960 byla otevřen první úsek první linky (Svyatoshins'ko-Brovarska-Linka) mezi Vokzal'na (Centrální stanice) and Dnipro. Po této stanici vlaky opouští tunel a přejíždí řeku po otevřeném mostě a pokračují na povrchu. Linka byla rozšiřována z obou konců:

1964: Dnipro - Darnytsia

1968: - Chernihivs'ka

1979 - Lisova

1963: Vokzal'na - Shuliavs'ka

1971: - Sviatoshyn

Teatral'na stanice (původně Leninskaya) byla otevřena v roce 1987.

Rozšíření na západ je ve výstavbě: Prospekt Peremogi a Prospekt Palladina, otevření se plánuje v roce 2002.

Druhá linka (Kurenivs'ko-Lybids'ka-Linka) byla otevřena v roce 1976 mezi stanicemi Kalinina (dnes Maidan Nezalezhnosti, přestup na linku 1) a Pl. Krasnaya (nyní Kontraktova Pl.). Mezi lety 1980 a 1984 byla linka rozšířena z obou konců a nyní je 13 km dlouhá a má 12 stanic:

1980: Kontraktova Pl. - Obolon'

1982: - Heroiv Dnipra

1982: - Maidan Nezalezhnosti - Respublikans'kyi Stadion

1984: - Lybids'ka

Plánuje se rozšíření na jih do stanic Moskovs'ka Ploscha, Golosiivs'ka Ploscha and Vasyl'kivs'ka do roku 2007, a do Vulytsa Truten'ka v roce 2008.

Třetí linka (Syrets'ko-Pechers'ka-Linka) byla otevřena v roce 1989, měla tpouhé tři stanice a to přímo v centru města. Postupně byla rozšiřována:

1989: Zoloti Vorota - Klovs'ka

1991: - Vydubychi

1992: - Osokorky

1994: - Kharkivs'ka

Směrem na severovýchod byla linka rozšiřována pomalu, nejprve v roce 1997 byla otevřena stanice Luk'yanivs'ka (L'vivs'ka Brama není dokončena - termín otevření je rok 2004). Stanice Pechers'ka byla otevřena v roce 1998.

30. Březen 2000 - Stanice Dorohozhychy

Přípoj jedné stanice ve výstavbě - Syrets'ka termín otevření 2005.

Eventuelně mohou přibýt ještě dvě stanice v roce 2009: Mostyts'ka a Vynogradar.

Byla plánována čtvrtá linka ze stanice Vokzal'na do Kontraktova Pl. a podél řeky Dněpr do severovýchodní části Kyjeva. Iniciována byla také pátá linka znovu na východ Kyjeva, ale tuto oblast spojuje rychlá dráha tramvaje (rychlodráha městského typu-rychlá tramvaj).

Některé stanice byly po osamostatnění Ukrajiny přejmenovány:

Dnešní název

Původní název

Beresteis'ka
Shuliavs'ka
Teatral'na
Chernihivs'ka
Lisova
Obolon'
Kontraktova Ploscha
Maidan Nezalezhnosti
Palats Ukraina
Lybids'ka

Klovs'ka

Zhovtneva
Zavod 'Bil'shovyk'
Lenins'ka
Komsomols'ka
Pioners'ka
Prospekt Korniichuka
Chervona Pl.
Pl. Kalinina; Pl. Zhovtnevoi Revoliutsii
Chervonoarmiis'ka
Dzerzhyns'ka
Mechnikova

 

Článek z novin "Fakty i kommentarii" (6.červenec 2000):

V příštích deseti letech bude celková délka kyjevského metra 70 km

Ke konci desetiletí je plánováno otevření první části čtvrté linky "Podolsko-Voskresens'ka". Bude to nejdelší trasa - bude měřit více než 22 km. Bude mít tři přestupní stanice na existující linky: "Vokzalna", "Luk'ianivska" nebo "Lvivs'ka Brama", "Tarasa Shevchenka" nebo "Kontraktova Ploscha".Další stanice jsou plánovány v blízkosti letiště, na Náměstí Sevastopolska a Solom'yanska, na Náměstí Peremohy, na ulici Kosior, dále na ulicích Podol, Vygurovschyna, Voskresensk and tři další stanice ve čtvrti Troyeschyna. Ale to je vzdálená budoucnost, v roce 2010 bude nejspíš otevřen jen úsek mezi stanicemi "Vokzalna" a "Hlybochytska".