Současná síť pražského metra má tři tratě A, B, C, které spojují centrum města s okrajovými sídlištními a průmyslovými celky.
Celková provozovaná délka sítě metra je 49,8 km a leží na ní
53 stanic. Provozně nejdelší je linka B (25,7 km), cestovní doba z konečné na
konečnou je asi 41 minut. Druhá nejdelší je linka C (14,1 km), cestovní doba z
konečné na konečnou je asi 25 minut a nejkratší je linka A, u které je cestovní
doba z konečné na konečnou asi 19 minut. Pražské metro přepraví denně asi 1,5
miliónu cestujících, což je asi 42% z celkového objemu přepravy městskou
hromadnou dopravou. Všechny tři linky jsou v provozu denně od 4:45 h do 24:00 h.
V pravidelném provozu je během ranní dopravní špičky vypraveno na všechny tři
linky celkem 72 pětivozových souprav. Nejkratší interval je v ranní dopravní
špičce na lince C a to 2 minuty. Provoz metra zajišťuje více než 4000
zaměstnanců, z toho je asi 430 strojvedoucích. Celý provoz metra je řízen z
centrálního dispečinku MHD v budově DP v ulici Na bojišti.
Současná síť pražského metra však ještě zdaleka nemá svou konečnou podobu.
Předpokládaná cílová síť metra je postavena na pěti autonomních tratích A, B, C,
D, E. Základní trasy A,B,C, jsou doplněny diametrální trasou D na relacích
městských sektorů Jih - Centrum - Sever. Trasa D reprodukuje přepravní vztahy na
základní trasy A,B,C a současně plní úlohu východní tangenty centra. Pátá trasa
E je formována jako okružní a sleduje centrální prostor města podél jižní,
západní a severní strany a spolu s trasou D realizuje tangenciální vazby a
propojení radiál mimo území historického centra. Tato cílová síť má program
výstavby asi do roku 2025 a bude ji tvořit 110 km tratí s 97 stanicemi.
Nejnovějším úsekem je prodloužení trasy C ze stanice Nádraží Holešovice o tři
stanice až do Ládví a potom dále do roku 2010 o další dvě stanice až do Letňan.
Do roku 2010 by měl být vybudován také první úsek "modré " trasy D, který by měl
spojit stanice Náměstí Míru a Pankrác.