i-magazin.cz
  Doporučujeme

 

 

  Kalendář
<<  Září  >>
PoÚtStČtSoNe
 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30     
  Vyhledávání
Vyhledat text

 
  LED-ekosvetla.cz


www.led-ekosvetla.cz

Úsporné LED žárovky a zářivky. LED osvětlení do domácností, průmyslu, obchodů. Špičková kvalita a profesionální přístup. Velkoobchodní prodej.

  Anketa
Jaký z těchto vozů je nejhezčí?

Ford Mustang GT-350R r.66 (10562 hl.)
 
Chevrolet Corvette r.57 (4617 hl.)
 
Škoda 110 R (5094 hl.)
 
Opel Manta (4023 hl.)
 
Pontiac GTO r.69 (4051 hl.)
 
Opel GT r.72 (4146 hl.)
 
Ferrari 365 GT r.68 (3556 hl.)
 
BMW 507 r.58 (3964 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 40013
  TOP 5 články

Neexistuji vhodna data!

  Reklama
  Poslední komentáře

Databáze je prázdná!

  Inzeráty
 
Automagazín >> Autokatalog >> Automobily Tatra do r. 1969
Automobily Tatra do r. 1969


Tatra V-570

Rok vzniku: 1933, Mist k sezeni: 4, Objem valcu: 855 ccm, Pocet valcu: 2, Vrtani x Zdvih: 80 x 85 mm,  Rozvod: OHV, Max. rychlost: 75 - 80 km/h, Rozvor: 2320 mm, Rozchod vpredu: 1120 mm, Rozchod vzadu: 1120 mm,

Prototyp aerodynamickeho lidoveho vozu. Vzduchem chlazeny motor umisteny vzadu. Tvurci - Hans Ledwinka, Erich Ueberlacker, spoluprace Paul Jarray. Vuz se seriove nikdy nevyrabel a slouzil pouze k overeni koncepce, ktera byla uplatnena pozdeji u aerodynamicke limuziny T 77. Ukazalo se, ze pri nizkych rychlostech nema aerodynamika vozu prilis velky vliv na jeho chovani a jizdni odpory.

 

Tatra 77

Hvezda salonu . . .

Rok vzniku : 1934 Mist k sezeni: 5-6 Objem valcu: 2970 ccm Pocet valcu: V 8 Vrtani x Zdvih: 75 x 84 mm Kompresni pomer: 5.3 : 1 Rozvod: OHC Max. vykon: 44 kW/3500 ot. Krout. moment: 132 Nm/2400 ot. Spotreba paliva: 14-16 l/100 km Max. rychlost: 145 km/h Rozvor: 3150 mm Rozchod vpredu: 1300 mm Rozchod vzadu: 1300 mm Hmotnost: 1750 kg

 Tatra 77 byla poprve predstavena 5. brezna 1934. Vznikla rukou naseho nejznamejsiho automobiloveho konstruktera Hanse Ledwinky pod vedenim Ericha Ueberlackera. Pri hledani vhodneho aerodynamickeho tvaru se spolupracovalo s madarskym fyzikem Paulem Jarrayem, cela karoseria byla optimalizovana v aerodynamickem tunelu. T 77 byla vystavovana na mnoha autosalonech, kde sklizela znacny obdiv. Je to zaroven prvni vuz, ktery odstartoval koncepci osobnich automobilu s motorem vzadu a pohonem zadnich kol.

Vuz mel jiz tehdy samonosnou karoserii, hnaci agregat z lehkych slitin, nezavisle zavesena kola ci kapalinove brzdy Lockheed. Ruzne fotografie z tehdejsi doby ukazuji ruzna reseni pristupu vzduchu do motoroveho prostoru, kde konstrukteri hledali optimalni reseni chlazeni motoru a jeho vlivu na aerodynamiku celeho vozu.

Citujme z tehdejsich novinovych clanku :

Tatra typ 77 je senzaci co do konstrukce, vzhledu i vykonnosti, ale neni senzaci z nebe spadlou, nybrz logickym pokracovanim cesty, na niz se v Tatre dali pred trinacti lety. Ideovym zakladem nove Tatry jest: automobil je organismus, ktery se pojybuje na rozhrani zeme a vzduchu, ktery je vzduchem do te miry ovlivnovan, ze pri stoupajici rychlosti je prevazne vetsina motoroveho vykonu pohlcena a znicena odporem vzduchu. Konstatuji proste, ze vuz docilil a drzel rychlost 145 km/h, ze ma uzasnou ovladatelnost, ze jde zatackami tempem primo nesmyslne rychlym a pritom bezpecne, ze na kazde silnici jen pluje. Ale hlavni je: neni druheho vozu, v nemz by rychlosti nad 100 km/h byly tak prijemne a davaly pocit takove bezpecnosti. Je to pocit uplneho odpoutani se od zeme, co tento vuz cini vice nez automobilem, vozidlem, pro ktere bude treba hledat nove jmeno. Vuz, ktery otvira nove perspektivy konstrukci i automobilove praxi.

Celkova produkce tohoto vozu byla 105 kusu. K dnesnimu dni se na celem svete dochovalo zrejme jen 8 exemplaru tohoto automobilu, ktery je dodnes ozdobou vsech historickych vystav a jeho cena je dnesnimi penezi jen tezko vycislitelna.

 

Tatra 77a

Rok vzniku: 1935 Mist k sezeni: 5 Objem valcu: 3376 ccm Pocet valcu: V 8 Vrtani x Zdvih: 80 x 84 mm Kompresni pomer: 6.0 : 1 Rozvod: OHC Max. vykon: 53 kW/3500 ot. Krout. moment: 148 Nm/2400 ot. Spotreba paliva: 14 l/100 km Max. rychlost: 150 km/h Rozvor: 3150 mm Rozchod vpredu: 1300 mm Rozchod vzadu: 1300 mm Hmotnost: 1780 kg

Tatra 77a je vyvojovym pokracovanim typu T77. Zmeny byly vedeny usilim o zlepseni dynamiky automobilu, cemuz byly podrizeny upravy na motoru a castecne i na karoserii.

Motor je stale vzduchem chlazeny osmivalec z lehkych slitin ulozeny za zadni napravou, pohanejici zadni kola. Tentokrat vsak se zvysenym objemem a vykonem. Diky tomu se zlepsila akcelerace, maximalni rychlost se posunula na 150 km/h a klesla spotreba. Udaj kolem 14 l/100 km je treba brat s ohledem na pouzivane palivo. Vuz jezdil na lihobenzinovou smes, ktera ma nizsi vyhrevnost a tim stoupa i spotreba.

Dalsi drobne upravy se tykaly karoserie. Byly zapusteny zadni blatniky, sani vzduchu do motoroveho prostoru se definitivne presunulo na strechu a bylo upraveno zaskleni kabiny.

V nekterych verzich byl prostor na zadnich sedadlech oddelen mezistenou, byla montovana oteviraci strecha, interier byl samozrejme kvalitne calounen.

Celkova produkce cinila 150 kusu a oproti vozu T77 se tento dochoval ve vetsich poctech a neni jiz takovou vzacnosti.

T 80

Decentni reprezentace

 

Rok vzniku 1931

Mist k sezeni 4-6

Objem valcu 5991 ccm

Pocet valcu V 12

Vrtani x Zdvih 75 x 113 mm

Rozvod SV

Max. vykon 88.3 kW/3000 ot.

Spotreba paliva 25-30 l/100 km

Max. rychlost 140 km/h

Rozvor 3800 mm

Rozchod vpredu 1450 mm

Rozchod vzadu 1450 mm

Hmotnost 2400 kg

Cena  200 000 Kc

Tatra 80 byl automobil nejvyssi kategorie urceny predevsim pro reprezentaci. Zaroven to byl posledni automobil znacky Tatra s kapalinou chlazenym motorem. Take byl jednem ze dvou typu automobilu, vyrabenych v Ceskoslovensku, jenz byl vybaven 12-ti valcovym motorem.

Motor byl kapalinou chlazeny kompaktni vidlicovy dvanactivalec s rozvodem SV, vybaveny dvema dvojitymi spadovymi karburatory Zenith 36 DV, dvojitym bateriovym zapalovanim Bosch, ktere melo pro kazdou radu valcu samostatny okruh a celkova konstrukce motoru byla vedena snahou o co nejtissi a nejkultivovanejsi chod.

Vuz se vyrabel s nekolika typy karoserii, ktere byly posazeny na podvozku, jehoz konstrukce byla pro Tatru typicka a u nakladnich automobilu pretrvava dodnes. Zaklad tvorila centralni nosna roura, jiz prochazel bezkloubovy hnaci hridel a ke ktere byl vpredu pripojen motor, vzadu diferencial s vykyvnymi poloosami a vpredu predni naprava - paralelogram.

Celkova produkce tohoto typu cinila 22 (25) kusu. Jeden z exemplaru (vuz prezidenta Masaryka) je vystaven v Narodnim technickem muzeu v Praze.

T 87

Tatra dobyva svet . . .

 

Tento automobil primo navazuje na predchozi typ T 77 resp. T 77a. Pri modernizaci byla razantne snizena hmotnost vozu a zvysen vykon motoru, ktery byl vybaven plnoprutokovym filtrem oleje, naporovym chladicem oleje, dvojitym spadovym karburatorem ci pulkulovitymi spalovacimi prostory. Vackove hridele byly pohaneny retezy. Motor jako celek byl chlazen dvema odstredivymi dmychadly.

Ctyrstupnova prevodovka byla v jednom bloku s diferencialem, vybavena tlakovym obeznym mazanim a synchronizaci 3 a 4 stupne.

Kapalinove brzdy Lockheed pusobily na vsechna ctyri kola, rizeni hrebenove, umistene vlevo. Nezavisle zavesena kola, vzadu vykyvne polonapravy, listove pruziny, kapalinove tlumice perovani.

Interier byl zarizen velmi vkusne, s kvalitnim calounenim, velurovymi koberci, sedadly s plnou luzkovou upravou, loketnimi operkami a mnoha odkladacimi prostory. Zaskleni bylo bezpecnostnimi skly. Dalsi vybavou bylo napr. autoradio a oteviraci strecha.

Tatra 87 se ukazala byt velice spolehlivym a trvanlivym automobilem, ktery bez problemu snasel provoz po spatnych cestach ci hrube zachazeni ze strany ridice. Soucasne byla velice dobrym exportnim artiklem, znacne mnozstvi techto vozu se vyvezlo do zahranici vcetne takovych zemi, jako jsou Jihoafricka republika, Egypt, Argentina, ale i Madarsko, Rumunsko, SSSR, Belgie, Nemecko, Rakousko, Francie, Svedsko ci dokonce Australie. Mezi zname osobnosti, ktere tento vuz pouzivaly byli napr. Nucio Bertone, Sophia Liebigova, Eliska Junkova, Hans Ledwinka, Antonin Zapotocky ci Klement Gottwald. Velky obdiv sklidil tento vuz take pri ceste panu Hanzelky a Zikmunda kolem sveta.

V roce 1940 byly postaveny take 2 kusy v provedeni kabrioletu se skladaci platenou strechou. Po druhe svetove valce se automobil vyrabel az do roku 1950, prevazne pro potreby statnich organu. Ke konci vyroby vzniklo take nekolik kusu vybavenych novymi motory T603, se kterymi dosahovaly tyto automobily rychlosti pres 170 km/h. Celkem bylo vyrobeno 2023 kusu tohoto vozu.

T 97

Zakazane zbozi . . .

 

Rok vzniku 1937

Mist k sezeni 5

Objem valcu 1749 ccm

Pocet valcu 4

Vrtani x Zdvih 75 x 99 mm

Kompresni pomer 5.9 : 1

Rozvod OHC

Max. vykon 29.5 kW/3500 ot.

Krout. moment ..

Spotreba paliva 11 l/100 km

Zrychleni 0-100 km/h ..

Max. rychlost 130 km/h

Rozvor 2600 mm

Rozchod vpredu 1250 mm

Rozchod vzadu 1230 mm

Hmotnost 1150 kg

Cena  ..

Tatra 97 byla mensi a lidovejsi alternativou k typum T 77 resp T 87. Pohanel ji vzduchem chlazeny plochy kompaktni ctyrvalec ulozeny za zadni pohanenou napravou. Vuz dosahoval rychlosti 130 km/h s prumernou provozni spotrebou kolem 11 l/100 km. Jednou ze zajimavosti tohoto vozu je to, ze topeni se dodavalo jen na zvlastni prani.

Osudnou se tomuto malemu automobilu stala jeho prezentace v Berline v roce 1939. Vystavy se ucastnil tez nemecky vuz KDF (= pozdeji VW Brouk). O oba vozy se velice zajimali nejvyssi predstavitele tehdejsiho Hitlerovskeho Nemecka v cele se samotnym vudcem. Ten si, podle dolozenych svedectvi, nechal oba vozy predvest a vzajeme porovnat. Srovnani potvrdilo, ze Tatra nabizi vsestranne lepsi automobil, navic s prvky ruznych nadstandardnich vybav; v te doba Tatra nabizela mimo jine 9 druhu metaliz. Stalo se tudiz, co se tehdy stat muselo - z Berlina prisel prikaz k zastaveni vyroby typu T 97.

Mala perlicka na zaver. Automobil byl v roce 1941 podroben mereni v aerodynamickem tunelu ve Stuttgartu, pri kterem byl zjisten soucinitel odporu vzduchu Cx=0.259, coz je hodnota, kterou nedosahuji leckere soucasne automobily.

 

T 604 - Ceskoslovensky projekt

 

Rok vzniku 1954

Mist k sezeni 4

Objem valcu 735 ccm

Pocet valcu 4

Vrtani x Zdvih 60 x 65 mm

Rozvod OHV

Max. vykon 16,2 kW/4200 ot.

Krout. moment ..

Spotreba paliva ..

Zrychleni 0-100 km/h ..

Max. rychlost ..

Rozvor 2150 mm

Rozchod vpredu 1200 mm

Rozchod vzadu 1200 mm

Hmotnost ..

Cena  ..

V roce 1954 vypsaly Ceskoslovenske statni a stranicke organy soutez, ze ktere mel vyjit projekt noveho lidoveho vozu. V Koprivnici si jeste dobre pamatovali odebrani vyroby osobnich vozu v roce 1951 a jejich prevedeni do AZNP. K tomu bylo nadmiru jasne, ze tento automobil, pokud spatri svetlo sveta, nebude nikdy vyraben v Tatre a souteze se tudiz puvodne vubec nehodlali ucastnit.

Jak uz to vsak v zivote chodi, navrh do souteze proste dat museli. Behem nekolika tydnu tedy vznikl navrh maleho automobilu, ve kterem bylo takrka vse podrizeno funkcnosti a ekonomicnosti vyroby. Paradoxy nechodily po horach, ale po Ceskoslovenskem hospodarstvi a navrh Tatry byl hodnocen jako vitezny.

Vuz mel mit samonosnou dvoudverovou karoserii a vzadu ulozeny plochy ctyrvalec chlazeny vzduchem (Ze by Trabant s motorem vzadu ???). Odperovani predni napravy zajistovalo pricne listove pero, zadni napravy potom vinute pruziny. Elektroinstalace 12 V, bateriove zapalovani. Dalsi udaje o tomto voze nejsou znamy.

Automobil jako takovy nebyl nikdy postaven a zustal jen v papirove podobe technickych vykresu. Pozdeji byl udajne jeho motor postaven v AZNP Mlada Boleslav podle puvodni dokumentace. O dalsim osudu tohoto motoru vsak Mladoboleslavske prameny mlci.

[Akt. známka: 1,00 / Počet hlasů: 1] 1 2 3 4 5
| Autor: i-magazin.cz | Vydáno dne 14. 05. 2006 | 5783 přečtení |
| Počet komentářů: 71 | Přidat komentář |
| Informační e-mail | Vytisknout článek |

 

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.

optimalizace PageRank.cz TOPlist
[CNW:Counter]

automagazín | akvamagazín | metromagazín | mobilmagazín | pivomagazín | hokejmagazín

Copyright: Bredik projekt © 2005,  Layout by Idealprint.cz