i-magazin.cz
  Doporučujeme

 

 

  Kalendář
<<  Srpen  >>
PoÚtStČtSoNe
 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31    
  Vyhledávání
Vyhledat text

 
  LED-ekosvetla.cz


www.led-ekosvetla.cz

Úsporné LED žárovky a zářivky. LED osvětlení do domácností, průmyslu, obchodů. Špičková kvalita a profesionální přístup. Velkoobchodní prodej.

  Anketa
Jaký z těchto vozů je nejhezčí?

Ford Mustang GT-350R r.66 (7945 hl.)
 
Chevrolet Corvette r.57 (3331 hl.)
 
Škoda 110 R (3948 hl.)
 
Opel Manta (3022 hl.)
 
Pontiac GTO r.69 (2982 hl.)
 
Opel GT r.72 (3125 hl.)
 
Ferrari 365 GT r.68 (2832 hl.)
 
BMW 507 r.58 (3153 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 30338
  TOP 5 články

Neexistuji vhodna data!

  Reklama
  Poslední komentáře

Databáze je prázdná!

  Inzeráty
20.4.2009 - Praha
poptávka (Ostatní)
www.welcomecard.cz
 
Automagazín >> Autokatalog >> Chevrolet Corvette 1953 - 62
Chevrolet Corvette 1953 - 62

Když se v lednu 1953 objevila koncepční studie XP-122 na automobilové show Motorama v hotelu Waldorf Astoria, bylo již ve vedení General Motors rozhodnuto o výrobě ekonomicky dostupného sportovního vozu Chevrolet Corvette, jenž se postupem času stal živoucí legendou. Zájem, jaký projekt XP-122 vzbudil, byl dalším důkazem, že tehdy nastíněná cesta byla správná. I když se během let záměry marketingového oddělení posunuly od orientace na spíše mladší zákazníky směrem k bohatým sběratelům, entusiastům a vyznavačům tzv. muscle cars, Corvette vstupuje do 21. století stále v plné síle a kráse a s více než miliónem vyrobených kusů za necelých padesát let své existence.



První model Corvette, se objevil ve výrobě nedlouho po Motorama show, 30. června 1953 v továrně Chevroletu ve městě Flint ve státě Michigan a jednalo se v podstatě o kusovou ruční práci. Byl s konceptem XP-122 v podstatě totožný, tudíž se produkce mohla rozběhnout velmi rychle. Napomohla tomu i skutečnost, že některé díly karosérie byly ze sklolaminátu, což umožnilo uvést do výroby omezenou sérii za nižších výrobních nákladů. Plánem automobilky však bylo v budoucnu vyrábět vozy s klasickou plechovou karosérií. Přední maska měla výrazný elipsovitý tvar, světlomety byly zapuštěné do blatníků, naopak zadní vystupovaly nad úroveň zadních blatníků. Celkově vůz vzbuzoval (na svou dobu) dojem lehkosti a jeho zaoblené, jemné tvary také nadčasovosti. V prvních letech byl jedinou vyráběnou verzí dvoudveřový dvousedadlový roadster s řadovým šestiválcovým motorem o zdvihovém objemu 3,9 litru. Motor měl kompresní poměr 8,0:1 a výkon 150 k při 4.200 otáčkách. Byl vybaven třemi karburátory Carter Type YH Model 2066S (později také 2055S). 
Vybavení interiéru bylo na svou dobu rovněž pokrokové. Volič automatické převodovky byl umístěn na podlaze a na přístrojové desce bylo široké spektrum ovladač? a kontrolek. Na přání bylo možné vůz dovybavit rádiem ($145,15) a vyhříváním ($91). Svou cenou $3.498 předstihl Corvette v té době nejluxusnější coupé značky Chevrolet, Bel Air, o 1.300 dolarů. Modelu 53 Corvette se prodalo 200 kusů v jediné barvě, bílé.
 

1953
Motor:
R6 3,9 OHV, 150 k
Karb: 3x1 bbl Carter YH
Převodovka:
Powerglide samočinná
Rozvor:
2.591 mm

Pod sériovým kódem E2934 pokračovala výroba vozů modelu ‘54 Corvette oproti roku 1953 v podstatě bez exteriérových změn. Cena mírně vzrostla na 3.523 dolarů a koncem roku se díky nové vačkové hřídeli podařilo zvýšit výkon motoru o 5 k. K zásadnějším změnám došlo dále pod kapotou, kde byl nahrazen původní startér novým, lépe vyhovujícím a došlo i na vzduchové filtry. K bílé barvě přibyla modrá Pennant, červená Sportsman a černá. Výbava na přání se rozšířila o ostřikovač předního skla a kontrolku zatažení ruční brzdy. A co jízdní výkony? Se silou o pět „koní“ vyšší než o rok dříve dosahovaly vozy Chevrolet Corvette 60 mil v hodině (asi 96 km/h) za 11 sekund. Výroba vykázala 3.640 jednotek.
 

1954
Motor:
R6 3,9 OHV, 150 (155) k
Karb: 3x1 bbl Carter YH
Převodovka:
Powerglide samočinná 
Rozvor:
2.591 mm

Kdeže loňské sněhy jsou. Nejčastěji byla vytýkána u Corvette absence výkonného osmiválce. To je však od modelového roku minulost, o kterou se postaral šéf vývojového týmu Zora Arkus-Duntov. Nasazení vidlicového osmiválce byl okamžitý hit a téměř všechny vyrobené vozy byly právě tímto motorem poháněny. Jednalo se o motor V8 4,3 OHV, jenž dosahoval výkonu 195 k při 5.000 otáčkách. Se čtyřhrdlovým karburátorem Rochester dokázal dostat 1.228 kg těžký Corvette do rychlosti 60 mph (96 km/h) za 8,7 sekundy. Zákazníci za něj připláceli 135 dolarů, v nabídce se objevila rovněž přímo řazená převodovka, ovšem pouze k osmiválci. Vůz zůstal z vnějšku bez výraznějších změn, V8 verze dostaly na přední blatníky nápisy CheVrolet se zvýrazněným a V v imitaci zlaté barvy. Barevná škála byla zpestřena o červenou Gypsy se zlatými lemy. Produkce dosáhla pouhých sedmi stovek kusů, změna byla ve vzduchu. Zajímavostí je, že výrobce po zklamání z prodejů Corvette uvažoval o ukončení produkce. Názor změnilo představenstvo až poté, co Ford představil svůj Thunderbird v Detroitu roku 1954.
 

1955
Motor:
R6 3,9 OHV, 155 k
Karb: 3x1 bbl Carter YH
V8 4,3 OHV, 195 k
Karb: 4bbl Rochester
Převodovky:
Powerglide samočinná nebo mechanická
Rozvor:
2.591 mm

Pro první designovou obměnu se Chevrolet rozhodl v modelovém roce 1956. Snad jediné, co zůstalo stejné byla mřížka chladiče a přístrojová deska. Corvette má od nyní nová přední světla, která už nejsou zapuštěna v blatnících, dnes již legendární boční prolisy s chromovaným lemem a zadní lampy integrované do zadních blatníků. Navíc se objevily kliky dveří a stahovací boční okna, která mohla být za 60 dolarů i elektricky ovládaná. Nově byla v nabídce také elektrická skládací střecha nebo hardtop. Chevrolet Corvette se stal prvním automobilem, do kterého bylo montováno tranzistorové rádio. Jediný motor, který byl k dispozici, byl small-block V8 4,3 ve třech výkonnostních variantách. Nejslabší byla verze s 210 k, s níž Corvette dosáhl stokilometrové rychlosti za téměř 8 vteřin. Silnější, produkující 225 k, dopravila do stejné rychlosti vůz za 7,3 vteřiny a nejrychleji to dokázal osmiválec s 240 k, a to pod 7 vteřin. Vždy se jednalo o kombinaci s dvojitým čtyřhrdlovým karburátorem a standardní třístupňovou mechanickou převodovkou. Kdo však toužil po automatice, ten si mohl Powerglide za 175 dolarů pořídit. Jízdní výkony zřejmě zákazníkům učarovaly, a tak si Corvette modelu 1956 koupilo tři a půl tisíce zákazníků.
 

1956
Motor:
V8 4,3 OHV, 210 k
Karb: 2x4 bbl
V8 4,3 OHV, 225 k
Karb: 2x4 bbl
V8 4,3 OHV, 240 k
Karb: 2x4 bbl
Převodovky:
3-st. mechanická Powerglide samočinná
Rozvor:
2.591 mm

Změny se tentokrát odehrály převážně pod kapotou. Revoluční událostí bylo použití vstřikování paliva a zvýšení obsahu válců, díky nimž se poprvé podařilo vyrovnat poměr mezi počtem koňských sil (hp) a kubických palců zdvihového objemu (cui). Nejvýkonnější varianta čtyřlitrového osmiválce (283 cui) totiž dosahovala výkonu 283 k. Výčet variant osmiválcového motoru tímto však nekončí, ale pokračuje směrem dolů, na variantu s 250 k. Rovněž karburátorové verze zůstaly. Základní výbava se rozrostla o zdvojený výfuk, anatomická sedadla s vinylovým potahem, trojramenný volant, elektrické hodiny a otáčkoměr. Za 750 dolarů bylo možno získat tzv. heavy-duty sportovní nastavení podvozku, který se vyznačoval především lepší brzdovou soustavou s přívody studeného vzduchu a lepšími tlumiči. V testech opět dosáhl Corvette s nejvýkonnějším  motorem lepších výsledků, 100 km/h pokořil za pouhých 5,7 sekund, přičemž dosahuje nejvyšší rychlosti 212 km/h. Vozům Corvette se dařilo i v soutěžích a tak se podařilo vzbudit ještě větší zájem ze strany zákazníků a produkce se téměř zdvojnásobila. 
 

1957
Motor:
V8 4,0 OHV, 220 k
Karb: 4 bbl
V8 4,0 OHV, 245 k
Karb: 2x4 bbl
V8 4,0 OHV, 270 k
Karb: 2x4 bbl
V8 4,0 OHV, 250 k
Vstřikování paliva
V8 4,0 OHV, 283 k
Vstřikování paliva
Převodovky:
3-st. a 4-st. mechanická Powerglide samočinná
Rozvor:
2.591 mm

Po dvou letech dochází k dalším exteriérovým změnám. Dvojice předních světlometů byla doplněna o další pár a blatníky o stříbrné pruhy umístěné na jejich vrcholu. Aby se kabát Corvette třpytil více, dostal tři vodorovné proužky do prolisů v předních blatnících a dva vertikální na víko kufru. Rovněž interiér doznal významných úprav. Ukazatele v palubní desce byly soustředěny dohromady a přibyla středová konzole. Co se pohonných jednotek týče, došlo pouze ke zvýšení výkonu u nejslabší a nejsilnější verze. Nyní vykazuje Corvette až 290 k. Rok 1985 byl v mnoha ohledech zlomový. Poprvé se podařilo vystoupit z červených čísel a výroba Corvette se stala rentabilní, Chevrolet ukončil přípravu továrních vozů pro závody. Posledním byl známý závod Sebring Grand Prix, kterého se zúčastnily dva vozy.
 

1958
Motor:
V8 4,0 OHV, 230 k
Karb: 4 bbl
V8 4,0 OHV, 245 k
Karb: 2x4 bbl
V8 4,0 OHV, 270 k
Karb: 2x4 bbl
V8 4,0 OHV, 250 k
Vstřikování paliva
V8 4,0 OHV, 283 k
Vstřikování paliva
Převodovky:
3-st. a 4-st. mechanická Powerglide samočinná
Rozvor:
2.591 mm

Design byl jemně upraven, zmizely falešné průduchy v kapotě a pár lemů na kufru. Stejně tak si designéři pohráli s přístrojovou deskou a přidali nový otáčkoměr, rádio za 149 dolarů mělo vyhledávání stanic podle intenzity signálu. Volič automatické převodovky ve tvaru písmene T byl jedním z mnoha prvenství Corvette. Sportovní model si upevňoval svou prestiž a počet vyrobených kusů stále stoupal. Za základní cenu $ 3.870 se prodalo 9.670 vozů.

1959
Motor:
V8 4,0 OHV, 230 k
Karb: 4 bbl
V8 4,0 OHV, 245 k
Karb: 2x4 bbl
V8 4,0 OHV, 270 k
Karb: 2x4 bbl
V8 4,0 OHV, 250 k
Vstřikování paliva
V8 4,0 OHV, 283 k
Vstřikování paliva
Převodovky:
3-st. a 4-st. mechanická Powerglide samočinná
Rozvor:
2.591 mm

Chevrolet Corvette se dostal do televize. V televizní show Route 66 byl k vidění ’60 Corvette se dvěma mladíky projíždějícími Státy a hledajícími dobrodružství. Lze si přát lepší reklamu? Na ní  dalo v roce 1960 již přes 10.000 zákazníků. Jízdní vlastnosti zlepšil nový stabilizátor na zadní nápravě, ruku v ruce se zvýšením výkonu nejsilnějšího motoru, vrchol nabídky tvořila varianta s 315 k. Za $3872 bylo možno získat Corvette s otáčkoměrem, dvojitým výfukem, koberečky, zpětným zrcátkem a elektrickými hodinami. Zákazníci si mohli vybrat ze tří barev střechy, černé, bílé a modré. V hlavě Billa Mitchela se začala rodit myšlenka na supersportovní Corvette Shark.
 

1960
Motory:
V8 4,0 OHV, 230 k
Karb: 4 bbl
V8 4,0 OHV, 245 k
Karb: 2x4 bbl
V8 4,0 OHV, 270 k
Karb: 2x4 bbl
V8 4,0 OHV, 275 k
Vstřikování paliva
V8 4,0 OHV, 315 k
Vstřikování paliva
Převodovky:
3-st. a 4-st. mechanická Powerglide samočinná
Rozvor:
2.591 mm

Skončila éra „ostrozubých“ Corvette. Chromované sloupce v předním "grilu" se vytratily a nahradila je decentní mřížka. Také zadní zapuštěné světlomety jsou pryč a místo nich jsou tu dva páry kulatých světel, které známe i z pozdějších modelů a staly se obchodní značkou Corvette. Tato záď dostala přezdívku „kachní ocas“. Konstruktérům se podařilo zmenšit objem tunelu pro kardanový hřídel, čímž se vnitřní prostor uvnitř vozu zvětšil o 20%. Produkce zaútočila na hranici 11.000 kusů a cena rovněž se přiblížila hranici 4.000 dolarů.
 

1961
Motory:
V8 4,0 OHV, 230 k
Karb: 4 bbl
V8 4,0 OHV, 245 k
Karb: 2x4 bbl
V8 4,0 OHV, 270 k
Karb: 2x4 bbl
V8 4,0 OHV, 275 k
Vstřikování paliva
V8 4,0 OHV, 315 k
Vstřikování paliva
Převodovky:
3-st. a 4-st. mechanická Powerglide samočinná
Rozvor:
2.591 mm

 

Známý prolis na blatnících, přesahující až do dveří zmizel. Corvette byla zase o poznání zajímavější, mřížka chladiče ztratila chrom a stala se kontrastně černou, oproti silnému chromovanému okraji. To nejdůležitější je ovšem srdce Corvette. Jeho objem byl zvýšen na 5.400 ccm a síla až na 360 k. Mimo nejvýkonnější verzi se zvýšily hodnoty i u všech ostatních, přičemž dvojité karburátory nahradily jednoduché, opět čtyřhrdlové AFB. Standardní nabídku doplnily bezpečnostní pásy. V roce 1962 přišel čas na splnění přání vývojářů Corvette. Výroba stoupla o 40% a továrna jela na dvě směny. Tím se uzavřela kapitola první generace amerického snu, Chevrolet Corvette.
 

1962
Motory:
V8 5,4 OHV, 250 k
Karb: 4 bbl Carter
V8 5,4 OHV, 300 k
Karb: 4 bbl Carter
V8 5,4 OHV, 340 k
Karb: 4 bbl Carter
V8 5,4 OHV, 360 k
Vstřikování paliva
Převodovky:
3-st. a 4-st. mechanická Powerglide samočinná
Rozvor:
2.591 mm

   

Převzato

z


(c)1999 www.usmotors.cz
Autor: Viktor Vlček, Foto: archiv


[Akt. známka: 2,83 / Počet hlasů: 6] 1 2 3 4 5
| Autor: i-magazin.cz | Vydáno dne 04. 03. 2007 | 6808 přečtení |
| Počet komentářů: 131 | Přidat komentář |
| Informační e-mail | Vytisknout článek |

 

Tento web site byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.

optimalizace PageRank.cz TOPlist
[CNW:Counter]

automagazín | akvamagazín | metromagazín | mobilmagazín | pivomagazín | hokejmagazín

Copyright: Bredik projekt © 2005,  Layout by Idealprint.cz